پایگاه خبری آستاره نیوز

اخبار شهرستان مسجدسلیمان، شوشتر، گتوند و اندیکا

اندیکا موبایل

سالانه 2300 نفر در اندیکا دچار عقرب گزیدگی می‌شوند/ خطر آسیب از جانب یک نوع حشره به نام "دراکولا"در شهرستان اندیکا‌/رنج مردم اندیکا از نبود بیمارستان و پزشک متخصص

  • ۲۹۶

 

هر ساله با شروع فصل گرما موارد عقرب گزیدگی در اندیکای خوزستان، افزایش پیدا می کند و نبود بیمارستان در این شهرستان خطراتی را برای افراد به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری آستاره نیوز به نقل از ایلنا، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اندیکا روز دوشنبه- ۱۳ مردادماه - در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نبود بیمارستان و پزشک متخصص و همچنین گزیدگی از سوی حشرات، به یک نگرانی و دغدغه بزرگ تبدیل شده است، متاسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون یک نفر بر اثر عقرب گزیدگی جان خود را از دست داده است.

کاظمی گفت: چند روز پیش یک مادر ۲۷ ساله بر اثر عقرب گزیدگی به مرکز بهداشت اندیکا مراجعه کرد که اقدامات اولیه شامل پادزهر، آمپول ضد حساسیت و مُسَکن به او تزریق شد و با وجود توصیه‌های انجام شده برای انتقال وی به شهرستان مسجدسلیمان، قصور و کوتاهی خانواده باعث شد که روز بعد، بیمار با حال وخیم تر به مسجدسلیمان و سپس به اهواز منتقل شود، اما متاسفانه زمان زیادی از دست رفته بود و بیمار جان خود را از دست داد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اندیکا، عنوان کرد: شهرستان اندیکا، کمبودی در خصوص پادزهر ندارد اما کمبود امکانات و از همه مهم تر نداشتن بیمارستان مشکلات زیادی را برای این شهرستان به وجود آورده است.

او می گوید: در مواردی که تزریق پادزهر برای گزیدگی حساسیت نشان دهد فرد عقرب گزیده باید به بیمارستان منتقل شود و یا در صورت وارد شدن شوک فرد عقرب گزیده، باید پزشک متخصص و امکانات لازم برای بستری شدن محیا باشد اما متاسفانه این امکانات در اندیکا وجود ندارد.

کاظمی به درمانگاه های بهداشت در شهرستان اندیکا اشاره کرد و گفت: در مجموع 7 درمانگاه در شهرستان اندیکا وجود دارد که سه مرکز به صورت شبانه روزی، یک مرکز به صورت تایم اداری و سه مرکز دیگر هم نیز پزشک عمومی و پزشک ماما، به صورت شبانه روزی در حال ارائه خدمات هستند.

او افزود: تعداد آمبولانس ها و نیروها در اندیکا کم است و در صورت نیاز از هلال احمر و شهرستان های مجاور درخواست نیرو می شود.

به گفته عده‌ای از اهالی این شهرستان به غیر از عقرب گزیدگی خطر آسیب از جانب یک نوع حشره به نام "دراکولا" نیز در اندیکا وجود دارد و یک ماده سمی تولید می‌کند که باعث ایجاد زخم های عمیقی بر روی پوست می‌شود، اما به دلیل نداشتن امکانات و پزشک متخصص مجبور هستیم که برای درمان بعضی از بیماری ها چندین بار به شهرستان های مجاور مراجعه کنیم و مسافت زیادی را طی کنیم، که بعضاً رفت و آمد و جابه‌جایی ها برای بیمار عوارض جدیدی به وجود می‌آورد.

او گفت: نبود بیمارستان در مواقع ضروری جان بیمار را به خطر می‌اندازد و حتی ممکن است منجر به فوت شود و رفت و آمد در مسیر هم خطرات و مشکلات مربوط به خودش را دارد. احداث بیمارستان و حضور پزشک متخصص در شهرستان یک نیاز حیاتی و به‌حق است.

 سالانه بیش از ۲۰ هزار عقرب گزیدگی در استان خوزستان اتفاق می‌افتد که سهم شهرستان اندیکا ۲ هزار و ۳۰۰ نفر است.

منبع؛ ایلنا

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی