پایگاه خبری آستاره نیوز

اخبار شهرستان مسجدسلیمان، شوشتر، گتوند و اندیکا

اندیکا موبایل

با حضور معاون عمرانی وزیر کشور؛ نشست هم اندیشی ۳۱ شهرستان کمترتوسعه یافته تشکیل شد.

  • ۳۲۱

نشست هم اندیشی فرمانداران ۳۱ شهرستان کمترتوسعه یافته و فرماندهان سپاه استانی با هدف ارزیابی اقدامات و برنامه های مشترک در راستای ارتقای شاخص های توسعه با حضور جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، سردار زهرایی رییس سازمان بسیج سازندگی کشور ، دکتر مروج الشریعه مشاور وزیر کشور در راهبری ۳۱ شهرستان و معاونان سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بصورت ویدیو کنفرانس تشکیل شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، جمالی نژاد در این نشست با بیان اینکه اجرای اسناد توسعه ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته، علی رغم وجود کرونا، با جدیت در حال پیگیری است،‌ تصریح کرد: اجرای موفق اسناد توسعه نیازمند تشکیل مستمر جلسات استانی و تبادل نظر در خصوص مسایل و مشکلات پیش روی اجرایی شدن اسناد با حضور تمامی دستگاه های مرتبط می باشد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف عمده این طرح توزیع عادلانه خدمات و امکانات به منظور توزیع متوازن جمعیت در تمامی مناطق و حرکت به سمت توسعه پایدار می باشد،‌ اضافه کرد: در نشست ها و جلسات هم اندیشی استانی باید ظرفیتها و توانمندی های بالقوه مناطق شهری و روستایی استان برای توجه ویژه به آنها در برنامه ریزی های خرد و کلان احصاء و در خصوص آنها بحث های کارشناسی صورت گیرد.

جمالی نژاد همچنین با اشاره به اینکه برای هم افزایی، همیاری و همکاری حداکثری تمامی دستگاه های مرتبط با این موضوع، تفاهم نامه های همکاری مشترکی به منظور بهره گیری از ظرفیتهای دستگاه های مرتبط منعقد شده، اظهار کرد: تفاهم نامه های مختلفی با سازمان بسیج سازندگی، بیمه روستاییان و عشایر، بنیاد مستضعفان، بنیادعلوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و دانشگاه دفاع ملی و ... انجام شده و یا در حال نهایی شدن است و مسوولان استانی باید ضمن تشکیل کارگروه های استانی، موضوعات مرتبط را پیگیری و مشکلات را برای برطرف شدن هرچه سریعتر به ما منعکس نمایند.

 وی تصریح کرد:‌ مسوولان استانی باید زمینه حضور موثر بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد و خیرین در مبحث ۳۱شهرستان کمتر توسعه یافته را با هدف بکارگیری توانمندی های آنان در ایجاد و تقویت زیرساختها، اجرای برنامه های فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی را فراهم نمایند.

رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با بیان اینکه عدالت منطقه ای از اهداف توسعه ۳۱ شهرستان است، گفت: باید در برنامه ریزی ها و پیاده سازی برنامه های توسعه، بر ویژگی ها و مریت های خاص هر منطقه توجه شود و تاکید ما بر استراتژی توسعه ای منطقه ای می باشد.

جمالی نژاد درادامه ضمن اشاره به تدوین شاخص هایی برای توسعه ۳۱ شهرستان کمترتوسعه یافته، گفت:  در یکسال اخیر در حوزه اقتصادی اقدامات مختلفی نظیر برپایی بازارچه های صنایع دستی، احداث نیروگاه خورشیدی، احداث مراکرقالیبافی و خرید تضمینی قالی، ایجاد شرکت های تعاونی، صدور محصولات بومی به سایر استانها و کشورهای خارجی صورت گرفته و در حوزه امور کالبدی و زیربنایی شاهد انجام اقداماتی مثل نصب المان های شهری، توسعه فضای سبز، ایجاد شبکه فاضلاب، احداث مراکز درمانی و کتابخانه و احصاء ساختمان های بلا استفاده برای واگذاری باهدف افزایش تولیدات شهری و روستایی بوده ایم.

وی همچنین گفت: در حوزه امور اجتماعی و فرهنگی اقداماتی نظیر اجرای طرح نجات با همکاری سازمان فنی و حرفه ای، ایجاد اورژانش اجتماعی و مراکز ترک اعتیاد و تهیه شناسنامه اجتماعی و فرهنگی شهرستان ها صورت گرفته و در حوزه امور مدیریتی و نیروی انسانی شاهد اجرای تورهای صنعتی برای مدیران و تسهیلگران، انتخاب مدیران شرکت های بزرگ به عنوان معین شهرستان و تشکیل شورای هماهنگی توسعه شهرستان و در حوزه امور آموزشی هم شاهد اجرای مسابقات ورزشهای سنتی و بومی، جشنواره نشاط روستایی، نمایشگاه ارایه محصولات و تهیه و توزیع بسته های آموزشی با موضوع اعتیاد در برخی شهرها و روستاهای هدف بوده ایم.

در ادامه این نشست سردار زهرایی رییس سازمان بسیج سازندگی کشور طی سخنانی گفت: هدف سازمان بسیج سازندگی در مشارکت در طرح ۳۱ شهرستان کمترتوسعه یافته، تلاش برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی و کمک در موضوع محرومیت زدایی در امتداد دولت محترم می باشد و تلاش کرده ایم در ۳۱ شهرستان هدف اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و سازمان بسیج سازندگی برای اجرای پروژه های عمرانی در مناطق محروم روستاها و شهرهای کوچک، گفت: در دو طرح جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامل طرح خط حد یگانی و طرح کلان محرومیت زدایی تلاش خواهیم کرد تا از امکانات و ظرفیتهای سپاه و بسیج سازندگی شامل ماشین آلات و نیروی انسانی برای اجرای پروژه های عمرانی استفاده کنیم و با توجه به انعقاد چند تفاهم نامه همکاری مشترک با دستگاه های اجرایی از جمله آبفا و جهاد کشاورزی، تلاش می کنیم اولویت بسیج سازندگی ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته باشد.

وی با بیان اینکه در طرح های محرومیت زدایی سپاه و بسیج سازندگی بر ضرورت آمادگی پایگاه های بسیج و گروه های جهادی محله محور برای مقابله با بحران ها  تاکید شده است، از مسوولین استانی سپاه و بسیج سازندگی خواست به این ۳۱ شهرستان از لحاظ ماشین آلات و تجهیزات و نیروی انسانی به طور ویژه توجه نمایند.

در ادامه این نشست دکتر مروج الشریعه مشاور وزیر کشور در راهبری۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته ابراز امیدواری نمود که اجرای مناسب و کارآمد تفاهم نامه های منعقده در خصوص کمک به توسعه این شهرستانها باعث اجرای برنامه های مثبت محرومیت زدایی شده و الگوهای خوبی در اختیار سایر مناطق کشور قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در شهرها و رو ستاهای ۳۱ شهرستان کمترتوسعه یافته ساکن هستند، بر اهتمام کلیه استانها در اجرای بندهای نظام نامه توسعه ۳۱ شهرستان تاکید کرد.

همچنین دکتر زیارتی دبیر ستاد ملی توسعه شهرستان های کمتر توسعه یافته در معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور هم گزارشی در خصوص آخرین برنامه ریزی های صورت گرفته و اقدامات انجام شده در ۳۱ شهرستان بیان نمود.

در ادامه فرمانداران و مسولان بسیج سازندگی استانها نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص این موضوع بیان نمودند که اهم آنها عبارت بود از: ضرورت مشارکت جدی تر سازمان برنامه و بودجه در این موضوع، ضرورت مشخص شدن وظایف و تکالیف دستگاه های استانی و پاسخگویی آنها، ضرورت توجه به موضوع بیکاری و تدبیر برای اشتغال جوانان در ۳۱ شهرستان کمترتوسعه یافته.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی