پایگاه خبری آستاره نیوز

اخبار شهرستان مسجدسلیمان، شوشتر، گتوند و اندیکا

اندیکا موبایل

ماجرای خطر ریزش مجتمع ۳۲ واحدی در مسجد سلیمان چه بود؟

  • ۱۹۷

این روزها فیلمی مبنی بر احتمال ریزش مجتمع 30 واحدی مسجدسلیمان در فضای مجازی منتشر شده است اما ماجرا چیست؟

به گزارش پایگاه خبری آستاره نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، چند روز گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن فیلم نشان می‌داد، یک مجتمع مسکونی شش طبقه واقع در شهرستان مسجدسلیمان که گفته می‌شود 32 واحد دارد احتمال ریزش  و فرونشست آن زیاد است.

مجتمع 30 واحدی کاظمی+پارکینگ

مالک این مجتمع که به مجتمع کاظمی معروف است در سال 91 موفق به دریافت پروانه ساخت مجتمع در  زمینی واقع در محلی موسوم به کمپ کرسنت شد، اما در سال 96 ساخت و ساز مجتمع به پایان یافت.

از آنجایی که پارکینگ مجتمع کاظمی کوچک و جوابگوی نیاز ساختمان نبود مالک تصمیم به خرید زمین کنار مجتمع که از قضا هم استحکام لازم برای ساخت و ساز را نداشته و هم  مشمول کمیسیون ماده 100 هم بوده را خریداری و در طبقه هم کف چسبیده به مجتمع وسعت پارکینگ را توسعه و یک واحد دیگر نیز در بالای پارکینگ احداث می‌کند.

مجتمع کاظمی دارای شش طبقه بوده و هر طبقه دارای 5 واحد است(30 واحد)  که به اشتباه در شبکه‌های اجتماعی با اضافه کردن طبقه هم کف و واحد بالای آن پارکینگ صحبت از 32 واحد مسکونی می‌شود.

مالک مجتمع: تمام مجوزات را گرفته‌ام

ابراهیم کاظمی مالک مجتمع در رابطه با وضعیت ساختمان به لحاظ ایمنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: یک پارکینگ در کنار مجتمع وجود دارد که از آنجایی که بین آن‌ها فاصله وجود دارد از این فاصله برداشت بد شده است.

وی با بیان اینکه کلیپ منتشر شده مبنی بر نا ایمن بودن مجتمع توسط فردی با غرض منتشر شده است، افزود: برای ساخت و ساز مجتمع 30 واحدی و پارکینگ  مجوز نظام مهندسی و پروانه ساخت  را از شهرداری نیز دریافت کرده‌ام، اما پایان کار را به دلیل اضافه مساحت هنوز نگرفته‌ام.

مدیر این مجتمع 30  واحدی با تاکید بر اینکه تمام مجوزهای مربوط به کنترل سازه، معماری، برق، و حتی نقشه ساختمان و... را دارم، گفت: پروانه ساختی که دریافت کردم مربوط به 6 طبقه و یک واحد در بالای پارکینگ  کنار مجتمع است که هیچ کدام از آن‌ها مشکلی به لحاظ ایمنی ندارند.

کاظمی بیان کرد: پارکینگی که احداث شد کفایت 30 واحد را نمی‌کرد به همین دلیل زمینی به مساحد 162 متر که  مشمول کمیسیون ماده 100 بود و در کنار مجتمع قرار داشت را برای پارکینگ در نظر گرفتیم و  پول کمیسیون ماده 100 پرداخت و رأی کمیسیون دریافت و برگه عوارض از شهرداری نیز صادر شد.

وی عنوان کرد: شهرداری نیز  مجوز استحکام طبقه همکف پارکینگ و یک واحد بالای ساختمان پارکینگ را صادر کرد، بین این دو ساختمان(ساختمان مجتمع و پارکینگ) دیوار مجزا وجود داشت که با برداشتن دیوار مساحت پارکینگ با پارکینگ مجتمع یکی شد تا فضای آن بزرگتر شود.

کاظمی معتقد بود: از آنجایی که به دلیل اضافه مساحت موفق به تفکیک نهایی سند ملک نشدم یکی از خریداران با غرض این کلیپ را منتشر کرده است.

نکته مهم

بررسی اسناد و مجوزهای ساخت و ساز مجتمع کاظمی نشان می‌دهد مالک برای تمام مراحل ساخت و ساز خود مدرک قانونی دارد و تنها مدرکی که ارائه نکرد مجوز پایان کار است که بدون این مجوز نیز اقدام به واگذاری واحدهای مجتمع  کرده است

آنچه سبب ساخت و ساز این مجتمع در این نقطه از شهرستان مسجدسلیمان که فقط مجوز ساخت دو طبقه را دارد اما تا شش طبقه افزایش پیدا کرده است جای تامل دارد.

نظام مهندسی به جای 2 طبقه  مجوز ساخت 6طبقه را داده است

روح الله جلیلی شهردار مسجدسلیمان نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با بیان اینکه با کارشناسان فنی شهرداری و معاون شهرسازی از این مجتمع بازدید کردیم، اظهار کرد:  این ساختمان 6طبقه با 30 واحد است که در گذشته پروانه ساخت را دریافت اما تا این زمان پایان کار آن صادر نشده است.

وی افزود: در کنار این مجتمع زمینی وجود دارد که از استحکام لازم برای ساخت و ساز برخوردار نیست اما مالک بر روی آن ساخت و ساز کرده و ساختمان جدید را به مجتمع چسبانده است.

شهردار مسجدسلیمان گفت: این ستونی که در کلیپ منتشر شده نشان می‌دهد نصف شده یک ستون نبوده بلکه دو ستون چسبیده به هم بوده است که ساختمان کنار آن نشست داشته است و قسمتی  که نشست کرده پارکینگ بوده که سقف دارد و روی سقف آن یک واحد دیگر بنا شده است که هیچ گونه استحکام ندارد اما از کمیسیون ماده 100 هم رأی گرفته است.

جلیلی بیان کرد: پس از بررسی پروانه ساختمان در خواست تهیه گزارش توسط ناظر را دادیم تا  هر کس در این قضیه قصور کرده معرفی شود.

وی با تاکید بر اینکه هشدارهای تخلیه  بخش نشست کرده ساختمان (طبقه هم کف و واحد بالای پارکینگ) را به مالک دادیم، گفت: در حال حاضر در رابطه با وضعیت ایمنی مجتمع 30 واحدی از طریق ماده 35 اداره راه و شهرسازی اقدام کردیم، با توجه به این ماده راه و شهرسازی باید به صورت تخصصی  در مورد استحکام ساختمان شش طبقه به ما پاسخ دهد که آیا قابل سکونت است یا خیر؟

جلیلی افزود: تا زمان دریافت نظر کارشناسان اداره راه و شهرسازی فعلاً نمی‌توان این مجتمع را تخریب یا اخطار تخلیه به آن داده شود.

وی با بیان اینکه بدون صدور نامه پایان کار این مجتمع ، مالک اقدام به فروش واحدها کرده و مردم در آن‌ها ساکن هستند، عنوان کرد: به لحاظ استحکام بنا، مجوزات نظام مهندس شهرستان نیز باید بررسی شود، نقشه دو طبقه مورد تایید است اما نظام مهندسی مجوز ساخت شش طبقه را داده است.

به گزارش پایگاه خبری آستاره نیوز، اگر چه ساسان بادآهنگ مدیر دوره‌ای مجتمع کاظمی، معتقد است در زمان وقوع زلزله 5.7 ریشتری مسجدسلیمان سقف و ستون هم آسیبی ندیده است.

اماپس از حادثه «متروپل آبادان» انتشار این قبیل اخبار و پرداختن به آن‌ها نگرانی و استرس‌های زیادی را برای شهروندان به دنبال داشته و مردم دنبال تایید یا رد خبر از سوی دستگاه‌های متولی در امر ساخت و ساز هستند.

انتهای پیام/م

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی