پایگاه خبری آستاره نیوز

اخبار شهرستان مسجدسلیمان، شوشتر، گتوند و اندیکا

اندیکا موبایل

اجماع طوایف بختیاری لالی برای حذف تشریفات در مراسم سوگواری

  • ۲۹۲

طوایف مختلف بختیاری شهرستان لالی با برگزاری نشست هایی ،حذف تشریفات ، پخت و پز غذا و برخی از مراسم آسیب زا در آیین های سوگواری را متعهد شدند.

به گزارش پایگاه خبری آستاره نیوز به نقل از ایرنا در مراسم سوگواری طوایف بختیاری به دلیل ارتباط نزدیک ، طوایف مختلف حضور در مراسم برای احترام و ابراز همدری با خانواده متوفی را لازم دانسته و اینگونه مراسم بعضا با جمعیت پنج هزار نفری نیز برگزار می شود که هزینه های بسیار زیادی به خانواده متوفی تحمیل می کند.
جمعی از بزرگان طایفه چَنگایی بهداروند شهرستان لالی در نشستی تصمیم گرفتند با توجه به شرایط اقتصادی برخی رسوم و برنامه های هزینه بر را از آیین های سوگواری حذف کنند. 
یکی از معتمدان این طایفه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آیین های سوگواری طوایف بختیاری بسیار باشکوه و پرجمعیت برگزار می شود و هزینه های زیادی را به خانواده متوفی تحمیل می کند که در این شرایط سخت اقتصادی غیر قابل قبول است. 
وی افزود: گرچه کارهای حسنه خوبی چون کمک به خانواده متوفی تحت عنوان "سرباره" در مجالس سوگواری انجام می شود اما با توجه به مشکلات اقتصادی ، تامین هزینه پذیرایی از میهمانان در اینگونه مراسم  بسیار دشوار و هزینه بر است لذا تصمیم گرفته شده برخی از رسوم پرخرج و برخی از ناهنجاری هایی که اخیرا به آیین های سوگواری وارد شده اند حذف شوند.
این فرد معتمد ،ممنوع کردن حمل اسلحه و خواننده محلی در اینگونه مراسم همچنین برگزاری مراسم به صورت نشست و برخاست بدون صرف غذا در تعداد بالا و نامتعارف را از جمله مواردی عنوان کرد که در نشست بزرگان طایفه چنگایی بهداروند شهرستان لالی مورد موافقت قرار گرفت. 
برگزاری مراسم چهلم و سالگرد متوفی صرفا در محل قبرستان و پوشیدن لباس مشکی تا پایان هفتمین روز درگذشت متوفی از دیگر مواردی است که در نشست بزرگان این طایفه بختیاری مورد تاکید قرار گرفت ضمن اینکه بر حضور بانوان برای همدردی با خانواده متوفی آن هم فقط یک بار تاکید شد.

جمع آوری کمک های نقدی برای خانواده متوفی دیگر اقدام حسنه ای است که از سوی این طایفه مورد تاکید قرار گرفت.
لازم به ذکر است پیش از این و در خردادماه خانواده های حاجی پور از طایفه اسیوند شهرستان لالی نیز در نشستی  این محدودیت های مورد توافق را به اجرا گذاشتند.
۹۹ درصد جمعیت شهرستان لالی بختیاری و عمومآ از طوایف بابادی.بهداروند و اسیوند می باشند. 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی